ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ   /   Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση   /   Δημοτικό Σχολείο   /   Blog
Blog
Project E' τάξης: Ένα χριστουγεννιάτικο, μουσικό ταξίδι!
23. 12. 2019

Ένα βήμα πριν τα Χριστούγεννα, μία εορταστική περίοδος για όλο τον κόσμο, με ήθη και έθιμα κοινά, αλλά και διαφορετικά ανά περιοχή. Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε' τάξης, συνδύασαν με πολύ ιδιαίτερο τρόπο τον εορτασμό των ημερών, με τη μουσική και τη λογοτεχνία μέσα από τη θεματική ενότητα με τίτλο «Ένα χριστουγεννιάτικο, μουσικό ταξίδι».

Η αφορμή δόθηκε από την επικοινωνία που είχαν τα παιδιά με τους φίλους τους από το Βόλο, το Δημοτικό Σχολείο «Άξιον Εστί» και τη δουλειά που έκαναν στο πλαίσιο της περσινής χριστουγεννιάτικης εκδήλωσής τους, όπου ανέδειξαν τα χριστουγεννιάτικα έθιμα σε όλη την Ελλάδα. Τα παιδιά μελέτησαν τα τραγούδια που υπήρχαν στην παράσταση και κατανόησαν την άμεση σχέση που έχει η μουσική με όλα τα έθιμα.

Στο μάθημα της Γλώσσας δεν χρησιμοποιήθηκε το σχολικό εγχειρίδιο, αλλά αντικαταστάθηκε από το βιβλίο του Δον Κιχώτη, του Miguel de Cervantes.

Μελέτησαν τον χαρακτήρα του Δον Κιχώτη και των συντρόφων του, δούλεψαν πάνω στο κείμενο και αποφάσισαν ότι η μορφή και η φυσιογνωμία του, ταιριάζει περισσότερο σε ένα μουσικό, μία ψυχή καλλιτεχνική. Έτσι, δημιούργησαν έργα βασισμένα στο κείμενο, αλλά δίνοντας μια πιο ειρηνική και καλλιτεχνική όψη στον ήρωα, πίνακες ζωγραφικής, παρουσιάζοντας τον Δον Κιχώτη ως έναν ιππότη-μουσικό, που αντί για σπαθί, έχει όπλο του ένα μουσικό όργανο.

Τα Χριστούγεννα είναι μία περίοδος που τα δώρα δίνουν και παίρνουν. Το ζήτημα είναι ότι τα δώρα αυτά πρέπει να είναι ουσιαστικά και όχι να προσφέρουν απλά εφήμερη χαρά. Για το σκοπό αυτό, τα παιδιά αποφάσισαν να ηχογραφήσουν όλο το βιβλίο του Δον Κιχώτη, να το επενδύσουν με δικιές τους μουσικές επιλογές, για να το δωρίσουν στους μαθητές και τις μαθήτριες της Β΄ τάξης, οι οποίοι, όπως γνωρίζανε ήδη, ασχολούνται έντονα με τα παραμύθια και τη λογοτεχνία. Τι καλύτερο δώρο λοιπόν από μία ολόκληρη ιστορία, με φωνές των καλύτερων παραμυθάδων, των ίδιων των παιδιών.

Για να γνωρίσουν τα παιδιά καλύτερα τον ήρωα που αγάπησαν, τόσο για τα αστεία παθήματα, αλλά και την ευγενική του ψυχή, επισκέφτηκαν το μουσικό εργαστήρι Ω2 για να πάρουν μία γεύση από την οργάνωση μίας ολόκληρης παράστασης με αφορμή το έργο του Cervantes. Έγιναν μικροί σκηνογράφοι, όπου αφού έμαθαν βασικά μυστικά, κατασκεύασαν τη δική τους μακέτα για τη σκηνή με τους ανεμόμυλους. Στη συνέχεια, συμμετείχαν σε θεατρικό εργαστήρι μελέτης των ρόλων, εμβάθυνσης στην ιστορία και με οδηγό την μουσική, ζωντάνεψαν αυτοσχεδιαστικά τις τρεις του πράξεις.

Στο μάθημα της Β΄ ξένης γλώσσας (Γαλλικών και Γερμανικών) τα παιδιά μελέτησαν τα ήθη και τα έθιμα στη Γαλλία και τη Γερμανία, έμαθαν τα αντίστοιχα κάλαντα και πραγματοποίησαν ημέρα project, η οποία περιείχε μαγειρική, κατασκευές, παρουσίαση της συνολικής δουλειάς τους, αλλά και παράδοση δώρων, τα οποία έφτιαξαν οι ίδιοι, για όλα τα παιδιά του σχολείου.

By the end of the week the fifth graders completed their cross-curricular experiential activities regarding Christmas. Their holiday spirit-o-meters have been running fast!! Grade 5 Christmas around the world project! Christmas festivals, traditions, carols, holiday music trivia were all the necessary steps to letting in the sights, sounds, and tastes of Christmas and getting into the holiday spirit!

Παράλληλα, είχαν να οργανώσουν τη χριστουγεννιάτικη δράση μαγειρικής, όπου θα συμμετείχαν και οι γονείς τους. Πρώτο βήμα, η δημιουργία της πρόσκλησης. Αφού μελέτησαν τις αρχές της δημιουργίας των προσκλήσεων, σε ομάδες, αλλά και ατομικά, δημιούργησαν ηλεκτρονικά τις δικές τους προσκλήσεις. Στη συνέχεια, επιλέχθηκαν στοιχεία από όλες τις προσκλήσεις που είχε η ομάδα, προκειμένου να επιλεχθεί εκείνη που θα έπρεπε να σταλεί στους γονείς, προκειμένου να τους ενημερώσει για τη δράση.

Στη συνέχεια,  αφού έγινε η επιλογή των συνταγών που θα ετοιμάζονταν, σε συνεργασία με τη διατροφολόγο της Σχολής, κυρία Δάφνη Νταλάπα, ήταν απαραίτητο να τροποποιηθούν οι ποσότητες των υλικών, έτσι ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της ομάδας. Στα μαθηματικά, λοιπόν, δουλέψανε τα κλάσματα, τις μετατροπές τους, τα ισοδύναμα, τις πράξεις και τη σύγκριση προκειμένου να ανταποκριθούν στα προβλήματα που προέκυψαν.

Στη φυσική, με βάση πάλι τις συνταγές της δράσης, μελέτησαν τις μετατροπές της ύλης λόγω της μεταφοράς θερμότητας. Επίσης, πραγματοποίησαν πειράματα για να είναι σε θέση να εντοπίσουν βιωματικά τις αλλαγές αυτές.

Επίσης, οι συνταγές αξιοποιήθηκαν και γλωσσικά, αφού δραστηριότητες συντακτικού βοήθησαν τα παιδιά να εμβαθύνουν στη δομή της πρότασης.

   


Από την πλευρά του μαθήματος της μουσικής το project της μαγειρικής προσεγγίστηκε, μαθαίνοντας τον «Αμανέ του κουραμπιέ» και το ιστορικό υπόβαθρο του αμανέ στην Ελλάδα. Επιπροσθέτως, με τα μουσικά ποτήρια (cups) τα παιδιά έμαθαν να εκτελούν περίπλοκο ρυθμικό μοτίβο και το συνδύασαν ομαδοσυνεργατικά με τη συνοδεία του πιάνου στο τραγούδι Jingle Bells.

Στα εικαστικά, κατασκεύασαν χριστουγεννιάτικες δημιουργίες προκειμένου να πλαισιώσουν το γιορτινό κλίμα της δράσης μαγειρικής.

Σε συνεργασία με τον υπεύθυνο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του λαχανόκηπου της σχολής, κύριο Στέργιο Καμπούρη, τα παιδιά πριν μήνες φύτεψαν ραπανάκια, μαρούλια και κρεμμύδια. Ήρθε λοιπόν η ώρα της συλλογής των προϊόντων από τη γη. Σε δεύτερο χρόνο, συνέλλεξαν αρωματικά φυτά από τον  βοτανόκηπο του Δημοτικού Σχολείου.

Κλείσιμο της όλης δράσης ήταν η πραγματοποίηση της δράσης μαγειρικής για γονείς και παιδιά με τίτλο «Healthy Christmas Chefs», λίγες ημέρες πριν τις διακοπές των Χριστουγέννων. Οι γονείς είχαν την ευκαιρία να συνεργαστούν με τα παιδιά τους στο χώρο του σχολείου για την οργάνωση και δημιουργία του χριστουγεννιάτικου μπουφέ.

Επίσης, παρακολούθησαν την παρουσίαση των μουσικών δράσεων που τα παιδιά είχαν προετοιμάσει όλο αυτό το διάστημα. Τέλος, τα παιδιά σαν άλλοι μικροί μανάβηδες, προσέφεραν στους γονείς τους τα λαχανικά και τα αρωματικά φυτά, τα οποία οι ίδιοι, με μεγάλη επιτυχία, καλλιέργησαν και συνέλεξαν.

Όπως όλα τα ωραία πράγματα, έτσι και οι δράσεις της ενότητας αυτής έφτασαν στο τέλος τους με την έναρξη των χριστουγεννιάτικων διακοπών. Όμως φυσικά η περιπέτεια δεν τελειώνει εδώ... όταν η βιωματική μάθηση είναι το όχημα για την ουσιαστική εκπαίδευση.

Eξερευνούμε
Αξιολογούμε
Αλλάζουμε τη ζωή μας
Γνωρίζουμε τον κόσμο
Κατακτούμε τη γνώση
Διαφοροποιούμε τις μεθόδους μας
Αποδεχόμαστε τη διαφορετικότητα
Χτίζουμε τον κόσμο
της φαντασίας μας
Καλλιεργούμε
παιδεία
American Farm School on Facebook American Farm School on Youtube American Farm School on Flickr American Farm School on Instagram American Farm School on Linkedin
 
© 2017-23 American Farm School
X
Είστε απόφοιτος;
Κρατήστε επαφή!